• [ Strona główna ] • [ Cofnij ] • [ Drukuj artykuł ] • [ Osób on-line: 2 ]


focus Szymborska


focus SZYMBORSKA

Wystawa "Focus Szymborska" to ekspozycja prac Polek i Niemek, zainspirowanych poezją Wisławy Szymborskiej. Projekt powstał z inicjatywy NIKE Stowarzyszenie Polek w Gospodarce i Kulturze (Berlin) oraz "3kropek Audio Publishing" (Szczecin) z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej w ramach projektu polsko-niemieckiego.

Wystawę sprowadziła z Berlina do Stargardu współautorka projektu - pani Celina Muza z klubu NIKE.

(...) Polki i Niemki czerpały inspirację z pojedynczych wierszy noblistki, przyswajały i przenosiły poetyckie środki stylistyczne na pole sztuki. Koncentrowały się na jednym wierszu - jak Marlies Rzadkiewicz, która, zainspirowana "Torturami" Szymborskiej, za pomocą fotografii, fotomontażu, malarstwa i muzyki "pozwalała odbiorcy na odczucie przeżyć bez konieczności ich realnego doświadczenia". I jak Hilke Knoblauch, która nastrojowe miniatury namalowała pod wpływem "Rozmowy z kamieniem".

Wiersze "Szczęśliwe życie" i "Miłość od pierwszego wejrzenia" tak ujęły Bärbel Nieuweboer, że stworzyła serię obrazów przedstawiających strony kalendarza z częściami ludzkiego ciała. Anna Molga doceniła krótkie, przezabawne utwory z "Frywolitek. Utworów dla dużych dzieci". W jej sztuce znaleźli się więc barwni hipisi i humorystyczne wersy. Marie-Claire Feltins od lat zajmuje się w swej twórczości poezją, teraz sięgnęła po lirykę Wisławy Szymborskiej, by pod wpływem "Portretu kobiecego" przygotować dziewięć rysunków przedstawiających sylwetki kobiece.

Anna Krenz pozostawiła rozmieszczenie swoich prac w galerii zupełnemu przypadkowi - rysunki artystki, czerpiącej inspirację z tomiku "Chwila", wiszą więc w niespodziewanych miejscach, a uzupełniono je o szklanki z kartkami, na których w 12 językach napisano "życie" i "śmierć". "Utopia" z kolei zafascynowała Elę Woźniewską, choć jej zapis kryptograficzny na płótnie to nie ilustracja do wiersza, ale próba przełożenia całej poezji noblistki na język sztuki.

Gudrun Fischer-Bomert wykorzystuje natomiast technikę wideo, by przedstawić - zainspirowaną cyklem wierszy "Sól" - "Transformację jako artystyczny proces powstawania, zachowania i zmienności pojęć i ich znaczenia wraz z upływem czasu". Publiczność będzie mogła więc podziwiać na monitorze, jak kolumna soli stopniowo przekształca się w "Muszlę z soli", a obok efekt tej transformacji. Lila Karbowska z kolei z tysięcy puchatych wierzbowych bazi tworzy siwą, prowokującą miękkością do dotyku instalację "Polish Skin" (polska skóra), która nie powstała pod wpływem żadnego konkretnego wiersza poetki, ale odnosi się, jak mówi artystka, do zmysłowego warsztatu poetyckiego Szymborskiej.

Anna Bugajska, Gazeta.pl Kraków



Wszystkich zdjęć w galerii: 11
1.jpg
10.jpg
11.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
 


Created by QuickGallery • Modified by P&P