• [ Strona główna ] • [ Cofnij ] • [ Drukuj artykuł ] • [ Osób on-line: 2 ]


Historia 2011


Podsumowanie sezonu 2010/2011
Krzywa Scena
Wyjazdy i festiwale


Uff… To już koniec. Sezon 2010/11 właśnie ma się ku końcowi. Przez 10 ostatnich miesięcy Krzywa Scena dorobiła się mniejszej ilości premier niż zazwyczaj, lecz zdecydowanie liczba przebytych kilometrów i odwiedzonych miejsc pokrywa z nawiązką tą różnicę. Cóż to się więc działo?

Sezon jak zwykle otwierał Międzynarodowy Festiwal Teatrów Niezależnych „Pro Contra”. Organizowany w Szczecinie przez teatr „nie ma” i Akademickie Centrum Kultury trzydniowy … teatralny przyciągnął wielką rzeszę widzów i artystów z całej Europy. Teatr z SCK miał okazję zaprezentować swój nowy spektakl – „Najsmutniejszą komedię i najokrutniejszą śmierć Pyrama i Tysbe”, którego premiera odbyła się 17 września na deskach Małej Sceny. Historia greckich aktorów-amatorów wywołała w widzach wielki entuzjazm, który podzielili także jurorzy festiwalu, przyznając nagrodę za najlepszą rolę żeńską Agnieszce Głowackiej.

Niedługo po „Pro Contrze” trzeba było znowu pakować walizki, gdyż zbliżała się „Drabyna” – festiwal teatrów amatorskich ze Lwowa. Młodzi aktorzy przebyli kilkusetkilometrową drogę by wystawić przed ukraińską publicznością sztandarowy spektakl Krzywej Sceny – „Z kury syny”.

Po kilku miesiącach przyszedł marzec, a wraz z nim kolejna eskapada. Na zaproszenie Królewskiego Teatru Uniwersyteckiego z belgijskiego Liege (TURL) Krzywa Scena ruszyła przez Niemcy na spotkanie swym zachodnim sąsiadom. RITU czyli Recontre Internationale de Theatre Universitaire, to Międzynarodowe Spotkania Teatrów Uniwersyteckich z całego świata. Aktorzy ze Stargardu Szczecińskiego wzbogacili repertuar festiwalu swą „Najsmutniejszą komedią…”. Przez cały tydzień trwały występy niezwykłych teatrów z różnych części świata. Wspaniale jest poznawać inne kultury poprzez teatr. Sztuka nie ma koloru skóry, nie zna ograniczeń językowych czy historycznych, dzięki czemu jej komunikaty są zrozumiałe dla wszystkich, którzy ją uprawiają.

Długo nie udało się odetchnąć po belgijskich wrażeniach. Wielkimi krokami zbliżał się krakowski Epizod 5, kolejny studencki festiwal teatralny. Organizowane przez Klub Studencki „Żaczek” czterodniowe pokazy artystyczne grup z całej Polski podtrzymują tradycję niezależnych grup teatralnych w środowisku akademickim. Krzywa Scena miała okazję wystawić dwa spektakle: „Najsmutniejszą komedię…” (zagraną w jadącym przez Stare Miasto tramwaju) oraz konkursowo monodram „Nienawiść”. Agnieszka Borkowska zaskarbiła sobie swym monodramem serca jurorów, którzy przyznali jej Grand Prix w kategorii „Epizodyści, czyli stali bywalcy i debiutanci”.

Warto też wspomnieć o udziale Krzywej Sceny w dwóch polskich festiwalach teatralnych - FETA (ze spektaklem „Sny”) oraz festiwalu monodramów w Gdańsku (z monodramem „Nienawiść”).

Wyjazdów było wiele. Królowała „Najsmutniejsza komedia…”, która okazała się dla wielu wspaniałą komediową pożywką, ale też kawałkiem alternatywnego Szekspira, którego literatura nie musi dziś być nudna czy zbyt dystyngowana, co grupa ze Stargardu z pewnością udowodniła.

Spektakle

Premiery, underground, występy szkolne

W tym roku Krzywa Scena wystawiła 5 nowych spektakli.

„Najsmutniejsza komedia i najokrutniejsza śmierć Pyrama i Tysbe” – 17 września Mała Scena. Szekspirowska historia greckich aktorów-amatorów, którzy pełni zapału (no, może nie wszyscy) szykują się do zaprezentowania książęcej parze historii dwojga kochanków Pyrama i Tysbe. Zakochanych dzieli bardzo niewiele, bo zaledwie jeden Mur. Czy jednak to naprawdę tylko jeden Mur?

„1. Zadanie” – 4 grudnia Mała Scena.
Jak daleko można posunąć się w dyscyplinie? Jak długo można ukrywać prawdę o świecie? Prawdę o nas samych? Czy można zatrzymać dziecięcą ciekawość? Czy można sterować nią jak własnymi ambicjami? Na te pytania „1. Zadanie” nie daje odpowiedzi, ale z pewnością potrafi je zadać.

„Mózgotrzepek IV” – 9 kwietnia Mała Scena
Etiudy śmieszne i niezrozumiałe, z ukrytym sensem i kompletnie bezsensowne. Śmiech, ale i refleksja płyną przez człowieka, gdy odkrywa sceniczne zabawy we właściwy sposób. Mózgotrzepek to twórcza wolność nastawiona na tory oderwanych od konwencji fragmentów rzeczywistości.

„Las” – 7 maja Mała Scena
Natury nie da się oszukać. Ci, co próbują, natrafiają na nieoczekiwany opór jej nieprzewidywalnych dzieci. Ci, którzy się z nią godzą, przeżywają wewnętrzne katusze, ale tylko w ten sposób mogą pozostać sobą. „Las” to w zasadzie historia kryzysu, ale leśny system nie jest jego jedyną treścią.

„Kraina Czarów” – 4 czerwca Mała Scena
Studnia zdaje się nie mieć końca. Jest coraz ciemniej, coraz bardziej niezwykle, czarodziejsko. Nagle droga się kończy. To już nie jest nasz świat. Tutaj przygoda nie pyta nas o drogę, to my pytamy drogę dokąd prowadzi.

Prócz występów w Stargardzie, aktorzy z Krzywej Sceny wsparli Szczeciński teatr Nie Ma. Agnieszka Głowacka zagrała Letę w „Dusi, Rybie, Wal i Lecie” (premiera 1 kwietnia) zaś Adrian Szkutnik i Szymon Loduchowski wzięli udział w premierze „Hamleta” (premiera 3 czerwca) kolejno jako Laertes i „Cień”.

Poza premierami co miesiąc odbywały się pokazy undergroundowe. Projekt przyciągnął widzów ze Stargardu i pozwolił im doświadczyć sztuki teatralnej bardzo bezpośrednio. Dzięki temu repertuarowi Krzywa Scena mogła odświeżyć starsze spektakle i nabrać sił przed nowymi.

Dodatkowo odbyło się kilka pokazów dla dzieci. Krzywa Scena gościła młodą widownię bawiąc się wraz z nią w spektaklu „Bajki Brzechwy”. Spektakl ten wystawiany był także w stargardzkim zakładzie karnym dla dzieci osób skazanych.


Szymon Loduchowski

 GRAND PRIX ZA "NIENAWIŚĆ" DLA KRZYWEJ SCENY!



W jubileuszowej, 5 edycji OGÓLNOPOLSKIEGO PRZEGLĄDU TEATRÓW STUDENCKICH I NISZOWYCH „EPIZOD NR 5”, zorganizowanej pod honorowym patronatem J.E. Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. Karola Musioła, w dniach 24-26.03.br. w Krakowie. TEATR KRZYWA SCENA zaprezentował dwa spektakle: „Najsmutniejsza komedia i najokrutniejsza śmierć Pyrama i Tyzbe” oraz „Nienawiść” w reż. TATIANY MALINOWSKIE – TYSZKIEWICZ, za który otrzymał GRAND PRIX w kategorii EPIZODYŚCI, CZYLI STALI BYWALCY i DEBIUTANCI – pokaz spektaklu Teatru, który debiutuje na EPIZODZIE lub nie jest teatrem studenckim.

Głównym celem 5 OGÓLNOPOLSKIEGO PRZEGLĄDU TEATRÓW STUDENCKICH I NISZOWYCH “EPIZOD” jest zaprezentowanie, w formie czterodniowego przeglądu, spektakli w wykonaniu studenckich grup teatralnych działających na co dzień w ośrodkach akademickich oraz klubowych, realizujących spektakle w nurcie teatru studenckiego, niszowego, offowego i eksperymentalnego. „EPIZOD” jest kolejną, niepowtarzalną okazją do pokazania publiczności przedstawień teatralnych, które powstają z potrzeby twórczej kreacji, z dala od głównego, instytucjonalnego nurtu życia teatralnego.
Tego typu spektakle, w wykonaniu teatrów studenckich, niszowych, które można nazwać “teatrem pobocza” bardzo często są ważnymi wydarzeniami na polskiej mapie teatru alternatywnego. Wydarzeniami, które w bardzo istotny sposób wpływają na kształt i kondycję teatru niezawodowego - teatru, który zawsze był i jest istotnym elementem życia społecznego. Teatrem, który w minionych dziesięcioleciach bywał zarówno wentylem jak i swoistym wyjściem bezpieczeństwa...

Obecnie spektakle teatru studenckiego powstające najczęściej na zasadzie eksperymentu i swoistego laboratorium, są niebywale ważnym głosem pokoleniowym ich twórców - tzw. “generacji X”. Czasami są tylko pretekstem do podjęcia dyskusji na tematy nurtujące ich twórców, bywają także atrakcyjną formą komunikacji społecznej, najczęściej jednak są, zarówno dla ich twórców jak i odbiorców, ważnym elementem obcowania ze sztuką, z teatrem i dramatem. I to właśnie jest bez wątpienia najważniejsze... Teatr artystyczny, burzący zastany porządek, budujący nowe rzeczywistości, teatr artystyczny, poszukujący i zaangażowany... Teatr, który tak naprawdę przede wszystkim jest jednak spontaniczną zabawą...

Przedstawienia, zaprezentowane w ramach 5 OGÓLNOPOLSKIEGO PRZEGLĄDU TEATRÓW STUDENCKICH I NISZOWYCH “EPIZOD” łączy ekspresja, artystyczna wizja, eksperyment, różnorodne środki i techniki  przekazu oraz nowoczesność formy wyrazu a także aktualność poruszanych tematów...Teatr niszowy i studencki... Jaki jest teraz? Jaka jest jego kondycja? Jakie są jego inspiracje? Na czym skupia swoją uwagę? Na jakich tematach się koncentruje? Czy rzeczywiście ma coś do powiedzenia? Kim są ludzie, którzy go tworzą? To pytania, na które odpowiedź ma przynosi „EPIZOD”. (… )

21 teatrów oceniło Jury, w którym zasiedli: aktor teatru instytucjonalnego, aktor teatru alternatywnego, scenograf oraz producent teatralny i filmowy, przyznając niekonwencjonalne i jedyne w swoim rodzaju nagrody polegające na zorganizowaniu pokazów nagrodzonych spektakli na innych ciekawych i atrakcyjnych przeglądach i imprezach teatralnych. Bycie finalistą „EPIZODU” otwiera drzwi do kolejnych wydarzeń teatralno – festiwalowych, jest niepowtarzalną szansą dla nagrodzonego Teatru! (…)

Głównymi organizatorami 5 OGÓLNOPOLSKIEGO PRZEGLĄDU TEATRÓW STUDENCKICH “EPIZOD” są: Fundacja Studentów i Absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego “BRATNIAK” oraz ON OFF FILM TEATR PSYCHODELII ABSOLUTNEJ.
Współorganizatorami: Klub Studencki "Żaczek", Klub Studencki “Ryba Babel”, Dom Kultury “Podgórze”, Centrum Sztuki Współczesnej “Solvay”, Dział Imprez Firmy Radio-Taxi „Barbakan” (mecenas teatru).

Źródło: http://klubzaczek.pl/imprezy/epizod.html



Teatr „Krzywa Scena” uczestnikiem Międzynarodowego Festiwalu Teatrów w Belgii.

Pierwszy tydzień marca Teatr Krzywa Scena spędził w belgijskim Liege, gdzie odbywał się Międzynarodowy Festiwal Teatrów Uniwersyteckich RITU 28 (28e Rencontre Internationale de Theatre Universitaire).  Ten coroczny, organizowany od 1983 r., projekt skierowany jest do studentów z całego świata. Udział w nim stworzył Krzywej Scenie możliwość zaprezentowania spektaklu pt. „Najsmutniejsza komedia i najokrutniejsza śmierć Pyrama i Tysbe”.  W doborowym towarzystwie teatrów z Anglii, Bułgarii, Francji, Armenii, Hiszpanii, Kolumbii, Estonii itd. nasz teatr, jedyna grupa teatralna z Polski, stanowił część atrakcyjnego programu festiwalu. W czasie pobytu w Liege młodzież, przez siedem dni, integrowała się i wymieniała doświadczenia w gronie pasjonatów teatru.  Ten wyjazd wzbogacił aktorów Krzywej Sceny oraz zainspirował ich do dalszej pracy i rozwoju.

001_resize.JPG

Szekspir w Belgii


       Liège – miasto we wschodniej Belgii, w pobliżu granicy z Holandią i Niemcami. Największy ośrodek francuskiego obszaru językowego w Belgii. To właśnie w tym mieście, co rok, odbywa się Rencontre Internationale de Theatre Universitaire, czyli Międzynarodowy Festiwal Teatrów Uniwersyteckich, na którym wystąpili młodzi i zdolni aktorzy z grupy Krzywa Scena. (…)
       Aktorzy z Krzywej Sceny pod kierownictwem Pani Tatiany Malinowskiej-Tyszkiewicz wystawili sztukę pt.  „Najsmutniejsza komedia i najokrutniejsza śmierć Pyrama i Tysbe” – spektakl powstał na podstawie „Snu nocy letniej” Wiliama Szekspira. Pierwszą cześć sztuki, młodzi artyści zagrali w języku ojczystym, natomiast drugą w języku angielskim.
Karolina Bodura



Źródło: czytaj we wtorkowym wydaniu Dziennika Stargardzkiego (5.04.2011 r.)

006_resize.JPG

010_resize.JPG

012_resize.JPG

018_resize.JPG

027_resize.JPG

024_resize.JPG